Türkiye'de araç piyasasının yüksek olması ister istemez araç tamir maliyetlerini de artırmaktadır. Araç tamir maliyetleri hasar ve kazalar sonucu arttığı gibi aracın bakımları düzenli ve periyodik olarak yapılmadığında da artmaktadır. Üstelik Periyodik bakım aracın motor ömrü ve performansı bakımından bazı araçlarda 10.000 km'de bir, bazı araçlarda ise 15.000 km'de bir defaya mahsus olmak üzere yapılan işlemdir. Eğer istanbul gibi trafiğin yoğun olduğu büyük şehirde yaşıyorsanız aracınız fazla km yapmadığı halde trafikte dur kalk yaptığından sürekli hareket halinde olan araçlara göre trafikte çalışır vaziyette daha çok zaman geçirdiğinden periyodik bakımın 7000km'de yapılması aracınız için uygun olacaktır. Periyodik bakımda aracın motor yağıyla birlikte yağ, hava ve polen filtreleri değiştirilir. Ayrıca her 2-3 bakımda bir defa mazot filtresi de değiştirilir. Periyodik bakımlar aracınızın performansını artırırken, daha uzun yıllar sorunsuz çalışmasını da sağlar. Kısaca bakımları yapılan araçlar kolay kolay arıza yapmaz masraf çıkarmaz ve satarken çok daha kolay ve değerinde satmanıza yardımcı olur. Bakım için vereceğiniz küçük ücretler uzun vadede size hem maddi hem manevi olarak kat be kat üstünü kazandıracaktır.
Periyodik bakımda aracın motor yağı, yağ filtresi, hava filtresi ve polen filtresi mutlaka değiştirilir. Ayrıca 2-3 bakımda bir defa da mazot filtresi değiştirilmektedir. Bunların dışında aracınızı periyodik bakıma getirdiğinizde aracınızın yürür aksamı kontrol edilir ve eksiklikler size bildilirilir. Peki periyodik bakımda aracınızın hangi yerlerini kontrol ediyoruz? Periyodik bakımda aracınızın fren disk ve balataları, ön takımı, yürüyen aksamlar ve triger kayışı kontrol edilir. Eğer bir sorun görülürse size bildilirilir ve onayınız alındıktan sonra diğer eksiklikler de giderilir.
Ağır bakım periyodik bakıma ek olarak yapılan işlemlerdir. Bu bakımda aracın neredeyse her yeri ve kullanıma bağlı olarak yıpranan her şey kontrol edilir ve değiştirilir. Peki ağır bakımda aracın hangi parçaları kontrol edilir? Bu soruyu detaylı bir şekilde inceleyelim.
Triger seti triger kayışı, bilyası ve su devidaiminden oluşur. Triger kayışı zamanla ve kullanıldıkça eskiyen ve çatlayan bir malzemeden yapılmıştır. Triger kayışın seyir esnasında koparsa motora ağır hasarlar verebilir ve masrafınız triger kayışının maliyetine göre 200 katına kadar çıkabilir. Triger kayışının değişimi esnasında kayışın çok gevşek bırakılması veya diş atlatılması durumunda araçta başkaca sorunlar çıkabilir ve motor zarar görebilir. Bu nedenle triger setinin değişimini işin ehli olduğuna emin olduğunu servislere teslim etmelisiniz.
Baskı balata seti motorun ürettiği gücü şanzumana ileten settir. Bu parçaların ömrü kullanım tarzı çok büyük etki etmektedir. Öyle ki aracını sürekli yarım debriyaj kullanan bir kişi sıfır alınmış bir aracın baskı balatasını bile bir kaç günde bitirebilir. Baskı balatası bitik bir aracın debriyajı yukarda kavramaya başlar ve ilerleyen durumlarda debriyaj pedalı işlevini yitirir. Volant arızasında ise araçtan bazı sesler duymanız muhtemeldir. Ağır bakıma getirilen bir aracın debriyaj kavrama noktası kontrol edilir. Eğer çok yukarıda kavrıyorsa baskı balata seti değiştirilir.