Boyasız Göçük Düzeltme
(PDR-PAİNTLESS DENT REPAİR) Nedir?
Mini onarım, PDR (boyasız göçük düzeltme,
paintless dent repair) uygulaması ve sistemi uzun yıllardır yapılan göçük
düzeltme sistemi olarak uygulanmakta ve bilinmektedir. Dış darbeler sonucu
(taş, çeşitli vuruklar, dolu hasarları vb.) aracın kaporta
aksamında saç ve alüminyum alaşımlı paneller üzerinde meydana gelen genel
olarak boyanın zarar görmediği sacın veyahut panellerin ham maddelerinin
uzamadığı panellerde ve daha önce boya işlemi uygulanmamış, macunlu olmayan
bölgelerde kaporta göçüklerinin özel el aletleri ve Amerikan menşeli el
aletleri ile aracın boyasına zarar vermeden ve herhangi bir boyama işlemi
gereksinimi olmadan düzeltilerek eski haline minimize edilmiş olarak getirilme
tekniği ve uygulamasıdır.
Boyasız Göçük Düzeltme (PDR) Nasıl ve Nerelere
Uygulanır?
PDR tekniği sayesinde aracın orijinalliği
bozulmaz ve dolayısıyla ikinci el satışında araç değer kaybına uğramaz.
Düzeltme işleminden ideal bir sonuç alınabilmesi için kaportada göçük
bölgesindeki sacın uzamamış ve boyanın zarar görmemiş olması gerekir. Daha önce
hasar görmüş, macunlanıp boyanmış sac veya alüminyum alaşımlı paneller
üzerindeki göçüklerin giderilmesinde boyasız göçük giderme işlemi
uygulanmaz. Böyle durumlarda macunun ve boyanın çatlama ihtimali çok yüksektir.
Boyasız kaporta göçük düzeltme işleminde üzerinde göçük bulunan panelin
arkasına özel aletlerle ulaşılır dışa doğru masaj yöntemiyle göçük düzeltilir.
BOYASIZ GÖÇÜK UYGULAMALARI ÇEŞİTLERİ
NELERDİR?
Boyasız göçük düzelme işlemi üç farklı
yöntemle gerçekleştirilebilir. Bunları ayrı ayrı ele alacak olursak;
Kaporta arkasından bastırarak düzeltme: Bu yöntemde araçta
bulunan hasarlı bölgenin arkasına çeşitle alet ve aparatlarla girilerek masaj
yaparacasına hasar düzeltilmeye çalışılır. Düzeltme işleminin ardından araç
yüzeyinde oluşan ufak pürüzleri de plastik bir kalemle düzelterek pasta işlemi
yapılır ve araç sahibine teslim edilir.
Vakum yöntemi ile düzeltme: Bu yöntemde araçta
buluna hasarlı bölgeye ulaşma imkânının olmadığı durumlarda kullanılır. Hasarın
büyüklüğüne göre özel yapıştırma silikonlu aparatların göçük üzerine
yapıştırılması ve kendine has çekme pensesiyle önce hafif esneterek daha sonra
ise çekilerek yapılan boyasız göçük düzeltme işlemidir. Bu işlem hasar
düzeltilene kadar tekrarlanır.
Manyetik olarak göçük düzeltme: Manyetik göçük
düzeltme işleminde araçtaki göçük hasarını herhangibir parça sökümü olmadan ve
son derece zamandan tasarruf ederek yapılan bir düzeltme işlemidir. Bu
uygulamada araçtaki hasarlı bölgeye verilen manyetik dalgalarla hasarın kısa
sürede onarılmasını sağlayan bir yöntemdir. Bu sistemin en önemli
özelliklerinde biri ise hasara göre verilen manyetik dalgaların artırılıp
azaltılmasına imkan tanımasıdır.
Boyasız Göçük Düzeltmenin (PDR)
Avantajları Nelerdir?
Özetleyecek olursak, son zamanlarda
özellikle dolu yağışları sebebiyle oluşan hasarlar ile
popülerleşmeye başlayan boyasız göçük onarımı, boyasında hasar olmayan ya da
boyamaya değmeyecek kadar küçük hasarı olan kaporta hasarlarına uygulanır.
Boyasız göçük düzeltme aracın orijinalliğini bozmadığı için değer kaybı olmaz
ve macunla yapılan düzeltme işlemine göre daha çabuk tamir edilir. Boyasız
göçük düzeltme de en önemli şey ustanın tecrübesidir. Çünkü tecrübesiz birine
teslim edilen bir aracın kaportası göçük halinden daha kötü hale gelebiliyor.
Hatta boyasız düzeltilebilecek bir kaporta hasarı sözde boyasız göçük ustasının
yaptığı işlemden sonra düzeltilemez hale gelebiliyor. Tecrübesiz bir ustanın
yapacağı başarısız boyasız göçük düzeltme işlemi sonrası o bölgeyi macunlatıp
boyatmak zorunda kalabilirsiniz.
Bir diğer husus ise boyasız göçük düzeltme
aparatlarıdır. Boyasız göçük düzeltme işlemi çekiç, zımpara ile
yapılmamaktadır. Boyasız göçük onarımı setinin değeri binlerce
lirayı bulmaktadır. Bu aletler ile erişilmesi güç yerlere erişilir ve aracın
boyasına zarar vermeden göçük düzeltilir.
Boyasız göçük düzeltmeye gelen araçlarda
meydana gelen hasarın sebebi genellikle yumuşak yani boyayı çizmeyen cisimlerin
darbesi sonucu göçük meydana gelmektedir. Örneğin kış aylarında çatılarda
biriken kar kütlelerin erimeye başlamasıyla birlikte bina önünde park etmiş
araçların tavanına ve kaputuna düşmesi nedeniyle ağır göçükler meydana gelmesi,
ya da dolu yağışları ile araçlarda küçük dolu göçüklerinin oluşması gibi...
Ancak bu tür kar kütlelerinin oluşturduğu hasar sadece kaporta hasarıdır yani
boyaya zarar vermemektedir.